Lokal hoppning, Askersund 18/3

Nu har jag tid att berätta om tävlingen som var i söndags. Det var som sagt en lokal hoppning på Askersund, det är 13 mil att åka enkel resa, men eftersom de hade en 80 cm klass (är inte så vanligt i våra trakter) så bestämde jag mig för att åka de 13 milen.

Vi skulle alltså hoppa en 80 cm clear round klass. Det första som händer när vi kommer dit är att vi kör fast med bilen på parkeringen (som var på en gräsvall). En funktionär fick dra loss oss med traktor, haha!

Sen var det dags att gå banan, inte utan att jag blev nervös. Var inte så tittiga hinder egentligen, men Lorden är ju inte som alla andra och jag vet vad han brukar reagera på, så han hade nog behövt få kika lite på i princip alla hinder innan start. Vi skulle vara två och två inne på banan, så jag tänkte att jag kunde gå fram och kika samtidigt som ekipaget före oss red sin ritt.

Framhoppningen gick sådär, han stannade några gånger på oxern men över kom vi tillslut och fick till några helt okej språng. Jag vet att jag tyckte att det var tur att han "dum"stoppade på framhoppningen - då skulle jag förhoppningsvis slippa det inne på banan, när vi tagit oss igenom det på framhoppningen.

Inne på banan fick han kika på några hinder, han brydde sig inte det minsta! Vi fick startsignal och red an i en bra galopp mot första hindret, jag var inte nervös - men beslutsam. Över, under eller igenom tänkte jag - och red som aldrig förr. Tvärstopp. Jaha, han hoppar säkert andra gången tänkte jag (han brukar nämligen stoppa en gång, men sedan hoppa). Vi vände och red an igen, tvärstopp.

Nu var jag redigt sur, han var inte rädd, tittade inte, bara tjurade ihop. Red an en tredje gång och han stannade redan 5 meter från hindret och vägrade gå fram. Uteslutna. Försökte en gång till att ta hinder nummer 1, men han vägrade.

Jag red för allt vad jag var värd, ponnyskänklar och tjoade de sista gångerna, men han hade redan bestämt sig - han skulle inte.

Jag var sjukt besviken efteråt, det första hindret låg inte ens på 70 cm och det ska han i normala fall kliva över. Jag har nu insett att han inte vill det här mer, han har blivit stenhårt tränad hela sitt liv från det att han var 1,5 år gammal. Jag har alltså beslutat att vi inte ska tävla hoppning något mer, förutom rikset som vi redan är anmälda till den 19-20 maj. Där ska han bara hoppa (kliva över) 60 cm. Sedan blir det dressyr och skogsridning för Lordens del, för hela slanten.

Eftersom det inte bara var Lorden som tjurade ihop, utan också kameran så blev det tyvärr inga bilder :( Bjuder istället på två bilder från förra året då vi var i Askersund.





Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Har inte din häst nyss varit halt? Tänkte om det kan vara därför han stannade? Att han fortf. har ont? För han hade väl en ledinflammation?.. Jag brukar skritta minst 4 veckor och även låta hästen vila 2 veckor extra från friskförklaringen. Så 6 veckor innan jag ens funderar på att trava. Tänkte, de är ju ofta man sätter igång hästarna på tok för fort när de haft ledinflammationer och så kommer det tillbaka.



Behöver ju absolut inte vara så, men de var en tanke som slog mig. För hästar är aldrig dum och gör saker för o jävlas. :o

2012-03-21 @ 16:32:55
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Kom på vilken blogg jag kan ha förväxlat dig med nu.. Det var nog inte din häst som varit halt. :-P

2012-03-21 @ 16:35:58
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

sv: Okioki, men de var inte dig jag tänkte på för denhär hästen var halt nu bara för 1-2 månader sen. Hehe :)



Ja men de låter väl bra!! :) Att få gå som dressyr/skogsmulle hädanefter :D

2012-03-21 @ 16:41:20
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0