Dressyrträning 9/4

Nu är det dags att uppdatera om dressyrträningen förra veckan också!

Blev inga avancerade grejor idag. Började med att skritta fram och skrittjobba honom självständigt, kändes helt okej. Sedan fick jag lite hjälp i skrittarbetet innan vi började med traven - här kom "problemet" fram som vi jobbade med att lösa idag. Han vill gärna skjuta iväg lite för fort och ta stooora kliv. Idag tränade vi alltså helt enkelt på halvhalter i traven, för att få honom att bromsa upp bakbenen ett par steg och sen ett par steg framåt igen innan nästa halvhalt och så vidare.

När han väl förstår vad som förväntas av honom (brukar gå snabbt) så är han svinduktig! Några gånger var han snabbare än mig (eller ganska många gånger haha!) och då blev det skritt, helt enkelt för att jag glömde bort att rida med benen.

Efter travarbetet fick han en skrittpaus och sedan var det dags för galoppen, vi började med den svåra - nämligen vänstergalopp. Den var helt ok, han har lite svårare att hålla den på rakt spår än på volt. Dock har vi gjort stora framsteg i den galoppen - nu känns han stadig även om galoppen är 4-taktig.

Sedan arbetade vi lite mer i skritt åt höger innan det var dags för högergaloppen. Här kom nästa problem fram, han vill inte riktigt forma sig i skritten så han blev lite sur. När han väl började släppa efter fattade vi galopp och den var verkligen MAGISK! Nog för att den brukar vara bra, men när han är helt loss innan så blir den fantastisk. Fantastiska gamla häst.

Avslutade med att trava av, jesus vad fin han var! Jag älskar min häst, han är bäst. Punkt.

Tyvärr blev det varken bilder eller filmer från idag, kastar upp en gammal bild :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0