Tävlingsåret 2011, del 1

Tänkte resumera vårt tävlingsår 2011, här kommer första delen (Blir så mycket om jag ska ta allt på en gång)

Februari

Vi kickade igång tävlingssäsongen med en blåbärshoppning på Vilsta Ridskola den 20 Februari. Det var clear round bedömning och vi hoppade 80 och 90 cm. Jag minns att jag var livrädd för att hoppa hela 90 cm högt, haha. Det gick i alla fall vägen, han har ju sin egna stil men över och runt kom vi. Felfri i båda klasserna, jag var så stolt över min pärla.

Mars

Nu hade jag gett mig fasen på att jag skulle våga och anmälde oss till en lokal hoppning i Askersund den 27 Mars. Vi hoppade 80 och 90 cm. Jag kommer ihåg att jag sa till pappa ”Något positivt är ju att jag måste gå av banan efter 3e vägringen och slipper skammen att försöka ta oss igenom hela banan”. Döm om min förvåning när han hoppade allt i 80 cm!

Det var ett hinder han stod emot lite på, jag hann inte få fram honom riktigt så han rev hela hindret, så vi fick 4 fel i 80 cm. Så bra flyt och rytm har vi aldrig haft när vi hoppat en hel bana, jag har aldrig varit mer stolt över honom! I 90 cm vägrade vi ut oss efter en strulig framhoppning, men 80 cm rundan kommer jag aldrig glömma!


Bild från lokala hoppningen i Askersund

April
Var den 25 iväg på en påskhoppning i Salsta, vill helst dra ett streck över  den träningstävlingen. Vi hoppade 80 och 90 cm, tävlingsbanan var liten och underlaget inte helt optimalt för Lorden. Jag fick alltså inte fram den galopp han behöver för att kunna hoppa. Vägrade ut oss i 80 cm, gjorde en omstart och blev felfria – vägrade ut oss igen i 90 cm och det var nära att jag fick smaka grus, haha!

Maj
Ridtravarriks den sista helgen i maj. Årets höjdpunkt! Tyvärr gick det inte så bra för oss här heller. På utställningen hamnade han i klass I och fick fina lovord! I löshoppningen blev han klass II, med kommentarerna ”lustig frambensteknik, men ett stort plus för en välbalanserad galopp!”. Lite kul var det att min gamla ridlärare dömde löshoppningen J I dressyren gick det helt okej, var 7a av typ 21-22 startande och precis utanför placering. I hoppningen vägrade vi ut oss på en mur, hoppade igen och fick 4 fel då han stannade på en smal grind – 80 cm var höjden.


Lordens priser efter ridtravar-riks



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0